O mnie

Moje zdjęcie
Posiadam kilka namiętności, ale z nich te dwie pochłaniają większość moich myśli: książki i pociągi. Suniesz przez ciemność z książką na kolanach, wpatrując się w czarny prawie-niebyt za oknem. Jesteś w trasie, podążasz gdzieś. Jedziesz dopiero albo wracasz. Niedługo kolejny punkt zostanie wymazany z mapy "obce". Bo wszędzie jest Twój dom, tam gdzie Twa stopa stanęła. Wciąż tyle przestrzeni do oswojenia, pięknych miejsc uwznioślających ducha. A jeśli jutra nie będzie, pożałujesz wszystkiego, czego dotąd nie dokonałeś. Nie ma na co czekać. To jak, wsiadasz? ;)

25 cze 2015

Społeczne skutki kolei Warszawsko-Wiedeńskiej



   Kolej poprowadziła ożywczy strumień towarów z zachodu i zaboru austriackiego do Warszawy. Pociągi towarowe przewoziły żelazo i węgiel, co pośrednio wpłynęło na podwyższenie ich cen. Polski przemysł nabrał tempa dzięki kolei, która mogła transportować  towary na większe odległości.





    Wznoszono dworce, budynki stacyjne, bocznice, parowozownie, zatrudniano wielu pracowników i otwierano szkoły, w których kształcono następnych.

   Kolej stymulowała także budowę miast i miasteczek. Wkrótce po otwarciu linii prawa miejskie otrzymały miasteczka na Śląsku:

  • Zawiercie: 67 lat po otwarciu kolejki
  • Łazy: 119 lat po otwarciu
  • Myszków czekał 102 lata
  • Sosnowiec (blisko stacji Maczki, dziś są dzielnicą Sosnowca) - 54 lata
  • Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice Będzińskie są dzisiaj jej dzielnicą) - 68 lat
  • Żyrardów: 70 lat
  • Brwinów: 105 lat oczekiwań
  • Pruszków: 71 lat


   Warte zauważenia jest, że wzrastały te miasteczka, które leżały bliżej okręgów przemysłowych, czyli Śląskie i Warszawskie.

    Jednocześnie, wraz z rozwojem linii kolejowej, upadały miasteczka znajdujące się dalej od niej.

Mieszkańcom większych miast kolej poszerzyła horyzonty i ułatwiła podróż. W Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej istniały III klasy biletowe, co gwarantowało podróż dla praktycznie każdego, kto mógł dojechać na stację, nawet z najbardziej zapadłych wsi. Pojawienie się linii działało ożywczo, jednak nie wszystkie miejsca, w których zatrzymywała się kolej rozwinęły się. Wiele z nich, np. Jaktorów, Płyćwia czy Rokiciny do dziś są zamieszkane przez niewiele ponad 2000 osób.


Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawiercie
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81azy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Myszk%C3%B3w

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sosnowiec
https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C4%85browa_G%C3%B3rnicza
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByrard%C3%B3w
https://pl.wikipedia.org/wiki/Brwin%C3%B3w
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pruszk%C3%B3w

https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82y%C4%87wia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rokiciny-Kolonia
http://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAUQjhw&url=http%3A%2F%2Fzawiercie.fotopolska.eu%2F3870%2Cfoto.html&ei=0XSMVaLGC_CU7Qbj757ACw&bvm=bv.96782255,d.d24&psig=AFQjCNG5NDrcEtLeK1-y1pteLEKv1jw7eg&ust=1435354678180294
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Warszawsko-Wiede%C5%84ska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Społeczne konwencje nakazują kulturę, poszanowanie ortografii a nawet wychodzenie w kaloszach na pole ;)